Guerilla marketing – de forskellige typer


Guerilla Marketing er en ofte anvendt marketings strategi, der har den store fordel at den er relativt billig at anvende. Det kendetegnende ved Guerilla Marketing er, at der typisk tages forholdsvist ukonventionelle midler i brug for at sprede et budskab, hvilket nok er hovedårsagen til disse kampagners store succes på internettet via b.la. de sociale medier.

Anderledes marketing

Som navnet antyder spiller Guerilla Marketing især på det personlige og overraskelsens element, hvilket ofte kommer til udtryk i unikke marketingsoplevelser, der selvfølgelig har til formål at tiltrække nye kunder til en given virksomhed. Guerilla Marketing er de seneste år efterhånden blevet temmeligt udbredt herhjemme og selvfølgelig også i udlandet. Marketingsbureauer, såsom Citrusmedia.dk er et innovativt bureau, der især henvender sig til det aktive og yngre befolkningsegment, og her passer Guerilla Marketing nemlig helt perfekt. Guerilla Marketing er dog mere end én ting. Der hører nemlig flere forskellige strategier ind under den samlede paraply.

marketing

Brug af miljøet

Denne engelske betegnelse Ambient Marketing dækker over et reklamefremstød, hvor det omkringliggende miljø bevidst anvendes til at skabe større opmærksomhed overfor et givent produkt. Dette betyder nærmere betegnet en effektiv placering af en reklame, som folk vil have vanskeligt ved at ignorere. Et klassisk eksempel kunne i denne forbindelse være reklamer placeret på en bybus.

Bagholdet

Denne særdeles effektive form for reklamefremstød går i al sin enkelthed ud på, at hægte sig på en bestemt begivenhed, som et produkt ikke er tilknyttet til, men hvor det ikke desto mindre fremstår således. Et godt eksempel på denne type marketing stammer tilbage fra US Open i 2011, hvor øl firmaet Heineken var hovedsponsor. På trods af dette valgte konkurrenterne fra Stella Artois at tæppebombe samtlige togstationer i nærheden af US Open med reklamer for deres øl – naturligvis med tennisrelaterede slogans. På denne måde kunne man som besøgende nemt forledes til at tro, at Stella Artois rent faktisk var hovedsponsor – og ikke Heineken. Bagholdet virkede med andre ord.

Anbefalinger

Et andet eksempel på Guerilla Marketing er, når der forsøges at skabe bevidsthed om et produkt gennem andre – der selvfølgelig betales for dette. Det nok mest kendte eksempel på denne type marketing er, når f.eks. en Instagram influencer betales for at anbefale et givent produkt til deres følgere.

Græsrodsniveauet

Denne strategi går ud på, at der opstår en enestående og personlig forbindelse mellem et brand og en gruppe mennesker. Og en af de bedste måder at gøre dette på er, at støtte op omkring et velgørende formål, såsom f.eks. brystkræft eller en national tragedie. Det lyder måske en kende kynisk, men ikke desto mindre er dette en rigtig effektiv marketingsstrategi, der lokker nye kunder til ved at spille på hjertestrengene og fællesskabet – dog i en god sags tjeneste.

Ninja-metoden

Stealth Marketing er et godt afprøvet marketingskneb, hvor folk bliver udsat for et bestemt produkt uden at vide det. Klasseeksemplet på denne type marketing er, når et bestemt produkt placeres diskret i en film eller serie. 90’er serien ”Seinfeld” var f.eks. sprængfyldt med produkter, som hovedpersonen ”Jerry” havde på sine hylder eller køleskab – selvfølgelig alle med etiketten nemt aflæselig.